"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Tuesday, January 21, 2014

I Nak Stop Ambil Vitamin C Injection

"Farah, I nak Vitamin C."

Seorang sahabat lama kenal sejak di bangku sekolah rendah bertanyakan soalan itu melalui Facebook. Dia noticed Farah adalah agen Shaklee dari Facebook juga. Tidak hairanlah soalan itu diajukan sebab dia memang seorang yang sangat sangat sangat menjaga kecantikkan. 

Farah sendiri akui memang dia seorang yang boleh dikategorikan sebagai perempuan cantik dan seorang yang pandai bergaya mengikut peredaran fesyen terkini. Dengan bentuk badan yang kurus dan tinggi lampai memang sekali pandang macam model pun ada. Dia beritahu yang adiknya juga mengamalkan pengambilan Shaklee untuk mencantikan kulit dan kulit adiknya kelihatan pultih dan cantik. Jadi dia pun ingin mencuba dengan Shaklee pula. 


Ooo ambil Vitamin C injection rupanya...

Rupa-rupanya sebelum ini dia mengamalkan suntikan Vitamin C setiap bulan dengan kos yang tinggi. Setelah dinasihat berkali-kali oleh suaminya yang risaukan kesihatannya, dia buat keputusan untuk berhenti mengambil Vitamin C injection. Sememangnya dia tahu dengan mengambil suntikan tu, dia sedang menanggung risiko sendiri kerana pengambilan Vitamin C secara suntikkan adalah tidak selamat untuk jangka masa panjang. 


Set Kecantikkan Shaklee kan ada?

Jadi Farah pun suggest dan jelaskan khasiat beberapa jenis supplements yang ada dalam Set Kecantikkan Shaklee iaitu:

1) Sustained Released Vita-C
-merangsang pembetukkan kolagen dari dalam
-merawat kedutan dan melambatkan penuaan
-mencantikkan kulit
-kekalkan kesihatan kapilari darah
-sokong sistem imun

2) Vita-E Complex
-menghilangkan jerawat, jeragat dan parut
-menjadikan kulit halus, licin dan gebu
-memulih tekstur dan tona kulit

3) B-Complex
-bantu kurangkan stress
-bantu wajah kelihatan segar dan tidak kusam

4) Energizing Soy Protein (ESP)
-mencegah pigmentasi
-kulit lebih anjal
-memberi tenaga berpanjangan dan kurangkan rasa lapar


Ok setuju tapi....taknak ESP.

Sahabat Farah ni setuju untuk ambil Set Kecantikkan yang Farah suggest. Tetapi... dia tak nak ambil ESP. Farah tanya juga sebab apa dia refuse dari ambil ESP. Katanya dia ada baca dari satu forum yang ESP ini boleh menggemukkan. 

Kerut juga dahi Farah dibuatnya sebab selama ini Farah juga mengamalkan minum ESP setiap hari awal pagi untuk menjaga performance susu badan. Tapi makin susut pula berat badan Farah ni. Husband pun pernah tegur (macam puji pun ada) yang badan dah nampak slim sikit.  Farah telah jelaskan dengan cara baik fungsi ESP ini dalam menjaga kecantikkan. Farah juga beritahu, ESP boleh menaikkan berat badan jika cara pengambilannya adalah salah dan tidak mengikut peraturan. Mungkin comment di forum yang dibacanya itu, telah mengamalkan ESP tanpa diberi nasihat dan rundingan yang betul oleh agen yang dia berurusan. Wallahualam...

Farah juga  faham, sahabat ini memang menitik beratkan juga tentang kecantikkan bentuk tubuh badannya. Jadi Farah suggest juga pengambilan Alfalfa untuk mendetoxkan badan. Jadi kotoran toksin dalam badan boleh dibuang temasuk lemak berlebihan yang ada dalam badan. Dia setuju dan terus order botol yang besar! Katanya nak share dengan husbandnya yang badannya makin 'sihat'. 

Farah tidak akan memaksa pelanggan jika pelanggan tidak setuju. Lebih-lebih lagi sahabat Farah ini baru membuat keputusan bertukar mengambil vitamin secara semulajadi dan selamat dari Shaklee, daripada mengambil injection. Farah perlu bantu dia untuk membuat tindakkan yang betul. 


Nak cepat!

Pada mulanya, sahabat ini ingin menunggu hingga hujung bulan apabila masuk gaji, baru dia mahu membuat pembayaran untuk dapatkan order. Mujur Farah sempat rembat beberapa produk Shaklee dari branch, secara tiba-tiba dia hubungi Farah dan beritahu mahu dapatkan vitamin yang di-order seawal yang boleh! Sahabat ini tak sabar menunggu barang untuk dipos, dia sanggup datang dari pejabatnya dari Bukit Jelutong ke rumah Farah di Ampang semata-mata nak dapatkan produk Shaklee dengan cepat! Satu perjalanan yang jauh! Biasanya 40 minit untuk sampai. Ni kan pula waktu petang orang balik dari kerja. Kesian juga dengan hujan lebat waktu itu...


Nak makan macam mana ni?

Menjadi tanggungjawab Farah untuk memberitahu pengguna Shaklee tentang jadual pengambilan supplement atau vitamin dengan dos dan waktu yang betul. 

Jadi Farah beritahu jadual pengambilan vitamin seperti berikut:

Pagi selepas breakfast - ambil Vit C 1 biji dan B-Complex 1 biji
Tengahari selepas lunch - ambil Alfalfa 2 biji
Malam selepas dinner - ambil Vit E Complex 1 biji

Farah juga beri nasihat, Alfalfa dan Vitamin E tidak boleh diambil bersama kerana Alfalfa akan menggangu penyerapan nutrisi Vitamin E pada badan.


Rasa syukur.

Farah rasa bersyukur sangat sangat ke hadrat Illahi kerana dapat memberi jalan kepada sahabat Farah untuk mengamalkan pengambilan Set Kecantikkan Shaklee yang sememangnya selamat, semulajadi dan berkesan berbanding dengan pengambilan secara injection. 

Jika pengambilan vitamin secara injection menjadi kebiasaan, dia akan berpeluang untuk mendapat keradangan/kekejangan setempat urat, penipisan tulang, masalah buah pinggang, tindak balas alergi, hidung berdarah, loya, kabur penglihatan, kulit kering, penyakit hati, penurunan berat badan, batu karang dan kerosakkan buah pinggang. Walaupun beberapa kesan sampingan tersebut adalah sementara dan adakala tidak benar-benar serius, pada orang orang lain ia boleh membawa kepada kematian. 

Moga Allah SWT memberi kesihatan dan kecantikkan yang berpanjangan baginya. 


Jom kita sama-sama bersyukur dan menjaga kecantikkan yang Allah SWT cipta dan beri pada kita. ()


JIKA BERMINAT UNTUK DAPATKAN PRODUK SHAKLEE, BOLEH PM FARAH SEPERTI DETAIL DIBAWAH INI:




Jika ingin dapatkan produk SHAKLEE dengan harga ahli ataupun ingin COD area AMPANG, PANDAN, KERAMAT dan WANGSAMAJU, sila hubungi Farah untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan supplements/vitamin hebat dari Shaklee. Farah akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia. (>)✌



No comments: