"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Sunday, January 26, 2014

Apa itu Vitamin sebenarnya bagi Si Manja?

Kadang-kadang mati idea juga nak masak apa untuk Alya & Amal supaya mereka ada selera dan nak bagi makanan dalam pinggan tu habis dan licin. 

Alya biasanya suka nasi lemak,  nasi goreng, brocolli, ayam atau daging. Kalau semua tu tak kena selera dia, nasi putih kosong pun Alya boleh habiskan. 

Amal pula suka makan mee, bihun, laksa atau seaangkatan dengannya. Makanan yang  panjang-panjang ala mee seperti suhun yang biasa dalam sayur goreng pun dia suka. Bubur pun Amal suka. Kalau disuapkan nasi, susah juga la nak bagi habis... Sayur Amal kurang gemar. Satu-satunya sayur yang Amal makan adalah carrot. 

So pening juga lah nak masak untuk ikut selera Alya & Amal yang memang berbeza. Farah juga kena fikir makanan apa yang terbaik untuk anak-anak untuk make sure ada zat dan vitamin untuk kesihatan mereka Sebagai ibu, memang perlu Farah study sikit berkenaan khasiat vitamin yang terkandung dalam makanan anaak-anak. 

VITAMIN? APA TU?

Vitamin adalah bahan-bahan yang terdapat dalam makanan yang kita makan. Anak-anak memerluaknnya, supaya mereka semua membesar dengan sihat. Setiap jenis vitamin adalah berbeza dan ia mempunyai peranan khas. Sebagai contoh:

Vitamin D - ada dalam susu membantu pembentukkan tulang.
Vitamin A - terdapat dalam lobak merah untuk membantu penglihatan pada waktu malam.
Vitamin C - ada dalam buah oren membantu badan cepat sembuh jika mendapat luka .
Vitamin B - ada dalam sayur-sayuran berdaun hijau bagi membantu badan membuat protein dan tenaga.

Tapi vitamin ada 2 jenis pula, iaitu vitamin yang larut lemak dan larut air.

Vitamin larut lemak:
Apabila kita makan makanan yang mengandungi vitamin larut lemak, vitamin disimpan di dalam tisu lemak dalam badan dan di dalam hati Vitamin ini akan 'menunggu dan ready' di sekitar dalam lemak badan sehingga badan kita memerlukan mereka.

Vitamin larut lemak akan duduk bergumbira di dalam badan kita untuk sementara - paling lama sehingga 6 bulan. Kemudian, apabila tiba masanya untuk mereka digunakan, 'syarikat penerbangan khas' di dalam badan kita akan membawa vitamin berkenaan ke tempat yang mereka diperlukan . 

Vitamin A, D , E, dan K ialah semua vitamin larut lemak .

Vitamin larut air:
Vitamin larut air pula berbeza. Apabila kita makan makanan yang mempunyai vitamin larut air, vitamin ini tidak disimpan dengan banyak di dalam badan. Sebaliknya, ia bergerak melalui saluran darah. Vitamin ini tidak akan tersimpan di dalam badan dalam tempoh yang lama, tetapi keluar melalui air kencing.

Jadi vitamin jenis larut air ini perlu diganti selalu kerana ia tidak stay dalam badan! 

Vitamin jenis ini termasuklah vitamin C dan kumpulan besar vitamin B iaitu - B1 ( thiamin) , B2 ( riboflavin) , niasin, B6 ( pyridoxine ), asid folik, B12 ( cobalamine ), Biotin, dan asid Pantothenic.

VITAMIN A to K

Jom kita lihat dari mana kita boleh dapatkan Vitamin A hingga K dalam makanan yang boleh diberi pada anak-anak kita.

Vitamin A
Vitamin A benar-benar memainkan peranan yang besar untuk penglihatan terutama pada waktu makan. Ia membantu untuk lihat warna, dari kelas warna kuning terang kepada ungu gelap. Di samping itu, ia membantu badan anda melawan jangkitan dengan meningkatkan sistem imun anda. 

Makanan apa yang kaya dengan vitamin A? 
  • Susu
  • Hati
  • Buah-buahan (tembikai, carrot, kentang) 
  • Sayur-sayuran berdaun hijau gelap (bayam, sawi, brocolli)


OK, Alya suka brocolli, Amal suka carrot. So balancelah sayur campur goreng nanti.. Ada vitamin A.

Vitamin B
Vitamin B ini ada geng...iaitu B1, B2, B6, B12, niasin, asid folik, Biotin, dan asid Pantothenic. Ia penting dalam aktiviti metabolisme, di mana ia menghasilkan tenaga dan akan ready bila badan kita perlukannya. Jadi, masa depan anda menjalankan untuk asas ketiga, berterima kasih kepada mereka vitamin B .

Kumpulan vitamin B ini juga terlibat dalam membuat sel-sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh badan. Tiap-tiap bahagian badan kita sememangnya memerlukan oksigen untuk bekerja dengan betul.  
Vitamin B mempunyai pekerjaan benar-benar penting kan??

Makanan apa pula yang kaya dengan vitamin B?
  • Biji-bijian, seperti gandum dan oat
  • Ikan dan makanan laut
  • Ayam dan daging
  • Telur
  • Produk tenusu, seperti susu dan yogurt
  • Sayur-sayuran berdaun hijau
  • Kekacang

Vitamin C
Vitamin ini penting untuk menjaga tisu badan, seperti gusi dan otot supaya dalam keadaan baik. Jika badan anak-anak kita luka, ia juga boleh membantu untuk sembuh. 

Vitamin C juga membantu badan untuk melawan jangkitan, seperti selsema. Diri kita memang tidak mampu untuk elak dari berjangkit apabila berada di sekeliling orang lain atau keadan persekitaran udara yang terdedah dengan macam-macam benda. Jaid vitamin C bertindak agar badan sukar untuk dijangkiti dengan penyakit.

Makanan apa yang kaya dengan vitamin C?
  • Buah-buahan sitrus, seperti oren
  • Tembikai
  • Strawberi dan anggur
  • Tomato
  • Brokoli
  • Kubis
  • Buah kiwi
  • Lada benggala merah (macam epal tu..)

Vitamin D
Vitamin D adalah vitamin yang kita perlukan untuk tulang yang kuat! Ia juga baik untuk membentuk gigi yang kuat. Vitamin D juga menghulurkan bantuan kepada mineral penting iaitu kalsium. Ia membantu menyerap jumlah kalsium yang diperlukan dalam badan. 

Vitamin D boleh diserap melalui kulit apabila terdedah kepada cahaya matahari, atau anda boleh mendapatkannya dari makanan yang anda makan. Jadi jom jogging pagi-pagi untuk dapatkan vitamin D secara percuma! ALLAH SWT bagi  untuk kita. AlhamdulilLah... Hebatnya ALLAH.. 

Makanan apa yang kaya dengan vitamin D?
  • Susu diperkaya dengan vitamin D
  • Ikan
  • Kuning telur
  • Hati
  • Bijirin 
Vitamin E
Semua orang memerlukan vitamin E. Vitamin E bekerja keras melindungi sel-sel dan tisu daripada mengalami kerosakan. Ia juga penting untuk kesihatan sel-sel darah merah.

Jadi Vitamin B dan C memang perlu bekerja sama dengan Vitamin E untuk dapatkan perlindungan.

Makanan apa yang kaya dengan vitamin E?

  • Biji-bijian, seperti gandum dan oat
  • Sayur-sayuran berdaun hijau
  • Minyak sayuran seperti bunga matahari, canola, dan zaitun
  • Kuning telur
  • Kekacang

Vitamin K

Darah kita akan melakukan special task yang dipanggil pembekuan. Ia berlaku apabila kita alami pendarahan luka atau pembedahan. Sel-sel dalam darah akan menjadi seperti gam dan melekat bersama-sama di permukaan kesan luka untuk membantu menghentikan pendarahan.

Bayangkan kalau kita kurang Vitamin K? Badan kita mengalami luka-luka dan darah lambat kering atau berhenti keluar. Kan jadi masalah tu?

Makanan apa yang kaya dengan vitamin K?

  • Sayur-sayuran berdaun hijau
  • Produk tenusu, seperti susu dan yogurt
  • Brokoli
  • Minyak kacang soya

IDEA MENU MAKANAN UNTUK SI MANJA??

Ok bila Farah lihat, macam mudah sahaja nak prepare makanan-makanan yang berkhasiat ni kan?
Antara idea menu makanan yang Farah boleh kongsi adalah:
  • Sayur campur - brokoli campur carrot dan kentang. Letak suhun.. Hmm Amal suka suhun!

  • Ayam goreng kicap letak kentang pun sedap! Bukan anak-anak je boleh makan, dewasa pun ak boleh. So tak perlu masak macam-macam.

  • Sup ayam letak carrot dan kentang. Tak perlu pakai minyak. Renehkan sahaja ayam tu terus then campak kentang dan hirisan halia serta bawang-bawang. Sedap punya!

  • Telur dadar goreng... nak moden letak mayo skit macam dalam iklan TV tu. Dah pernah try? 

  • Spagetti balognese ala sempoi. Tomato fresh kasi potong kiub2 kecil, letak isi daging atau ayaam yang di potong kecil-kecil atau blend... tumis bawang putih dan bawang besar pakai olive oil. Letak origano skit... ok siap!



ANAK MEMILIH MAKAN. JADI MAKANAN ALTERNATIF??

Kadang-kadang, anak-anak Farah memang memilih makan. Tak tahulah sebab makanan dalam pinggan tak menarik minat mereka ke..atau mereka sendiri leka nak main sampai tak mahu makan. Risau juga kalau mereka tak dapat khasiat makanan yang cukup dan sepatutnya.

Alya & Amal


Jadi Farah perlu dapatkan makanan alternatif dengan mendapatkan supplement harian dari Shaklee untuk Alya dan Amal iaitu:

Meal Shakes yang mengandungi Vitamin B lengkap untuk anak-anak untuk membina sel-sel kulit, kuku, rambut, organ dan darah merah yang sihat. Ia juga mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan megnasium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk proses tumbesaran. Selain itu, Meal Shakes juga boleh mengenyangkan anak-anak kerana terkandung fiber atau serat.

Chewable Vita-C untuk sistem imunisasi anak-anak untuk melawan jangkitan, dan melindungi kesihatan kulit dari alergic atau gatal-gatal. Memandangkan anak-anak kita suka bermain dan memegang mainan yang tidak dicuci, dan makan makanan tanpa membasuh tangan terlebih dahulu tanpa kita sedar, jangkitan dan kulit gatal boleh berlaku.

Haaa.. berbulan-bulan Chewable Vita-C asyik out-of-stock memanjang... :( 

Tapi,this week Chewable Vita-C dah AVAILABLE. Yeay boleh pakat borong lepas ni..! Dua botol untuk anak-anak Farah, yang lain untuk anak-anak ibu bapa diluar sana :D

JIKA BERMINAT UNTUK DAPATKAN PRODUK SHAKLEE, BOLEH PM FARAH SEPERTI DETAIL DIBAWAH INI:


Jika ingin dapatkan produk SHAKLEE dengan harga ahli ataupun ingin COD area AMPANG, PANDAN, KERAMAT dan WANGSAMAJU, sila hubungi Farah untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan supplements/vitamin hebat dari Shaklee. Farah akan pos ke alamat anda ke seluruh Malaysia. (>‿◠)✌




No comments: